Gazeta Krakowska 1.02.2014
Regionalny Dworzec Autobusowy w Krakowie zostanie rozbudowany. Prowadzący do niego tunel "Magda" stanie się pasażem z punktami usługowymi, pojawią się nowe stanowiska dla autokarów, a budynek dworca powiększy się o trzy kondygnacje, w których działać będzie trzygwiazdkowy hotel. Najważniejsze jest jednak to, że w końcu będzie można wygodnie zaparkować samochód w okolicy i odprowadzić podróżnych do autobusu.
Duża, pojemna winda połączy parking nad dworcem kolejowym z tym dla autokarów. Koszt inwestycji to 10 mln zł. Prace mają się rozpocząć we wrześniu.
Spółka Małopolskie Dworce Autobusowe (MDA) wynajęła od PKP część terenu między Dworcem Głównym a ul. Bosacką na 30 lat, aby przeprowadzić inwestycję. Na resztę terenu kolej szuka inwestora, który zagospodaruje go w atrakcyjny sposób.
Wyjście z tunelu "Magda" przykryje płyta, na której pojawi się dodatkowych siedem stanowisk dla autokarów. Łącznie będzie ich już wtedy na dworcu 39.
- Codziennie z dworca odjeżdża około 1150 pojazdów, a zaprojektowano go na 500. Po przebudowie, dzięki większej powierzchni, zdolności operacyjne dworca zwiększą się o 20 proc., usprawniony zostanie ruch i komfort pasażerów. Możliwe będą też nowe połączenia - mówi Marcin Fall, członek zarządu MDA. - Ta inwestycja dopełni ideę tzw. Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego
W tunelu "Magda" i nad nim pojawią się boksy pod stanowiska usługowe. Wynająć je będą mogły sklepy, kawiarnie, biura podróży. Znikną natomiast szpecące tę stronę dworca budy i kioski upstrzone kolorowymi reklamami. Co więcej - otwarta i wyrównana zostanie zamknięta dziś pochylnia do tunelu "Antresola", która z kolei skomunikuje dworzec autobusowy, jego dolną i górną płytę oraz połączy je z nowym podziemnym dworcem kolejowym. Otwarcie tego drugiego planowane jest już na 15 lutego.
W końcu RDA zyska też dostęp do wygodnych miejsc postojowych dla aut. Dziś takich nie ma, a kierowcy samochodów odwożący pasażerów muszą parkować przy ul. Wita Stwosza, Lubomirskiego czy na wąskich uliczkach dochodzących do ul. Bosackiej. To jednak ciągle kawał drogi. Dzięki nowej inwestycji winda połączy tunel, płyty RDA oraz parking nad dworcem PKP. Ma mieć sporą pojemność. Druga winda połączy dolną i górną płytę dworca.
Ta część inwestycji rozpocznie się we wrześniu, a zakończy w roku 2015. W czasie trwania prac dworzec ma funkcjonować bez zakłóceń. Oczywiście chwilowo zamknięte będzie wyjście z tunelu "Magda".
Sam budynek dworca powiększy się o trzy kondygnacje. Pojawi się tu hotel z setką pokoi o powierzchni 2860 mkw. Jego budowa rozpocznie się z końcem 2014 roku i potrwa dwa lata.
Na razie jednak pasażerów czekają utrudnienia. Między 1 marca a 30 czerwca br. trwać będzie remont górnej płyty RDA. Ok. 490 autobusów odjeżdżać ma z tymczasowych stanowisk przy ul. Wita Stwosza. Taką organizację ruchu muszą jeszcze zatwierdzić miejscy drogowcy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz