piątek, 27 lipca 2012
przegląd prasy & fotoNEWS
Gazeta Krakowska 17.07.2012 & Gazeta Wyborcza 17.07.2012
Więcej miejsc parkingowych, szerokie chodniki, dużo zieleni i wygodne ścieżki rowerowe. Czy tak mogłaby wyglądać Aleja Mogilska?
Stowarzyszenie "Przestrzeń-Ludzie-Miasto" proponuje przebudowę ulicy Mogilskiej, tak by stała się atrakcyjną krakowską aleją. Okazją ku temu może być remont związany z rozbudową Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.
Na stronie alejamogilska.pl autorzy propozycji przebudowy argumentują: "Obecnie, w przeważającej części, jest to nudna, szara, dziurawa droga z bardzo wąskimi chodnikami po bokach. Mimo że położona jest w geograficznym środku miasta, nie da się tu ani pójść na zakupy (brak sklepów), ani wygodnie mieszkać (hałas, spaliny, brak zieleni i przestrzeni publicznej), ani przejechać rowerem (brak dróg rowerowych), ani sensownie zaparkować (brak miejsca). Zieleni jest tu jak na lekarstwo, działa bardzo mało lokali usługowych, a po bokach straszą puste i zaśmiecone działki po wyburzonych kamienicach...
A przecież to tylko kwadrans spacerkiem od Rynku Głównego! Zaraz obok działają dwie wyższe uczelnie, Urząd Miasta, zlokalizowane są główne sądy, Ogród Botaniczny, opera, niedaleko położony jest Dworzec Główny(...). Według planów władz miasta, w związku z rozbudową sieci Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, w tym roku rozpocząć ma się przebudowa całego ciągu komunikacyjnego od Ronda Mogilskiego aż do nowohuckiego Placu Centralnego. Firma, która wygrała przetarg na roboty budowlane, czeka obecnie na listę założeń, które przebudowana ulica Mogilska będzie musiała spełnić.
Jest to zatem jedyna i niepowtarzalna szansa, by zawalczyć o to, by kolejny kawałek naszego wyjątkowego miasta nabrał nowego blasku. By zmienił się w modelową, przyjazną wszystkim przestrzeń, której zazdrościć będą nam inne miasta; rejon Krakowa, który - zamiast odstraszać turystów - przyciągnie nowe ich tłumy".
Stowarzyszenie Przestrzeń-Ludzie-Miasto, we współpracy z młodymi krakowskimi architektami i urbanistami, opracowało rewolucyjny w swoich założeniach projekt przebudowy ulicy Mogilskiej z gotowymi wizualizacjami.
"Jesteśmy głęboko przekonani, że możliwe jest jednoczesne zwiększenie przepustowości ulicy, zwiększenie liczby miejsc parkingowych, dodanie mnóstwa zieleni, wygodnych dróg rowerowych i szerokich chodników" - twierdzą autorzy projektu. I zaraz dodają rozwiewają obawy: "Szerokość ulicy wystarczy w zupełności, by z powodzeniem zmieściło się tu zarówno zielone torowisko tramwajowe, dwa pasy przeznaczone do użytku przez kierowców wraz z wystarczającą ilością miejsc parkingowych, jak i wygodna ścieżka rowerowa i szerokie chodniki, po których spokojnie będzie można spacerować. Wystarczy jedynie spojrzeć na całą sprawę praktycznie i zgodnie ze współczesną myślą urbanistyczną, opartą o wieloletnie doświadczenia wielu państw zachodnich".
Autorzy proponują następujący podział ulicy:
- centralnie położony pas tramwajowy o szerokości 7,5 m;
- dwa pasy ruchu o szerokości około 3 metry każdy plus dwa pasy do parkowania o szerokości 2,5 m każdy;
- dwukierunkowa droga rowerowa o szerokości 2,5 m, umiejscowiona po północnej stronie ulicy;
- chodniki o szerokości około 4,5 m oraz 5,5 m.
Autorzy koncepcji przytaczają też przykłady podobnych rozwiązań w Londynie, Dublinie, Nantes, Sztokholmie, czy Nottingham.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz