wtorek, 13 marca 2012

przegląd prasy


Dziennik Polski 12.03.2012

Na Euro 2012 nie powstanie przystanek kolejowy przy terminalu lotniczym. Nie będzie również funkcjonowała pierwsza linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej między Wieliczką a Balicami. Trzeba będzie na nią poczekać dwa lata. Takie są plany - pod warunkiem że nie będzie opóźnień.


- Założenia są takie, aby pierwszą linię SKA uruchomić do końca 2013 roku. Z końcem tego roku ma się zacząć budowa dodatkowego toru do Balic. Pozwolenie na budowę powinno być uzyskane do jesieni. Inwestycja będzie trwała przez cały rok. Wykonanie projektu wraz z jego rozliczeniem może jednak także zahaczyć o 2014 rok - informuje Włodzimierz Żmuda, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe SA w Krakowie.

Dodaje, że w tym roku zostanie zmodernizowany odcinek o długości około 5 kilometrów z Bieżanowa do Wieliczki. - Są tam już prowadzone prace. Obejmą one kompleksową wymianę nawierzchni, sieci trakcyjnej, remont peronów - podaje dyrektor Żmuda.

Wylicza również przystanki, jakie mają docelowo funkcjonować na tym odcinku: Bieżanów, ul. Drożdżowa, Bogucice, Wieliczka, Wieliczka Kopalnia. Nowe przystanki mają też powstać na odcinku w kierunku Balic przy ul. Balickiej, Zakliki z Mydlnik i Powstania Styczniowego. Ma powstać również nowy przystanek Kraków- Łobzów. Linia kończyć się będzie w sąsiedztwie terminalu lotniczego w Balicach. Tam ma zostać zbudowany przystanek, który będzie "przyklejony" do istniejącego parkingu przy porcie lotniczym.

W ramach projektu SKA z Dworca Głównego PKP do Balic szynobusy mają jeździć dwoma torami, a nie jednym - jak dotychczas.

- Część linii pójdzie po śladzie obecnego toru, a w części geometria trasy zostanie poprawiona. Aby pociąg jeździł szybciej, łuki muszą być poprowadzone po większym promieniu - wyjaśnia dyrektor Żmuda. Przyznaje, że w trakcie realizacji tej inwestycji czasowo mogą być wstrzymane połączenia szynobusu do Balic.

- Obecnie inwestycja jest na etapie opracowywania projektów budowlanych i pozyskiwania decyzji potrzebnych do rozpoczęcia prac. Utrudnienia w ruchu na tym odcinku zależeć będą od tego, jakie będą przesunięcia obecnego toru. Wszystko będzie można powiedzieć jak będą projekty i określona zostanie technologia budowy. Generalnie na wszystkich budowach musimy założyć, że aby było lepiej, to musi być gorzej - mówi Włodzimierz Żmuda.

Druga planowana linia SKA ma przebiegać z Trzebini przez Kraków, Bochnię w kierunku Tarnowa. Żmuda ocenia, że mogłaby ona zacząć funkcjonować od 2015 roku. Na tej trasie tory będą musiały zostać zmodernizowane wraz z istniejącymi przystankami. Mógłby zostać wybudowany jeszcze jeden - w Bronowicach, w rejonie wiaduktu nad ul. Armii Krajowej. Obsługiwałby on także linię Wieliczka - Kraków Główny - Balice. Dzięki temu można byłoby np. dojechać tam z Wieliczki, a później przesiąść się na zasadzie "z drzwi w drzwi" do pociągu do Trzebini.

Trzecią linię wytyczono z Sędziszowa przez Miechów, Kraków do Skawiny. - Na tej linii jeździłoby się po obecnych torach. Ona mogłaby zostać uruchomiona najwcześniej, ale uzgodniono, że jest trzecią, jeżeli chodzi o kolejność potrzeb - wyjaśnia dyrektor Żmuda.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz