środa, 10 września 2014

przegląd prasy

Gazeta Wyborcza 9.09.2014

Lada dzień na biurku wojewódzkiego konserwatora zabytków Jana Janczykowskiego pojawi się projekt warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla piątego i największego budynku z tych, które wkrótce mają powstać przy ulicy Pawiej. Pozostałe cztery otrzymały "wuzetki" już wcześniej, co oznacza, że inwestor może rozpocząć starania o pozwolenie na budowę. Piąty planowany jest jako 11-piętrowy wieżowiec (choć projektanci wolą słowo "przewyższenie"). Powinien stanąć przy wiadukcie spinającym Aleje Trzech Wieszczów z aleją 29 Listopada.

Inwestorem całego kompleksu jest spółka z o.o. Abby Investments. Firma działa pod tym samym adresem i telefonem co ECE, właściciel m.in. Galerii Krakowskiej. W aktach Krajowego Rejestru Sądowego jako członkowie zarządu widnieją Henning Eggers i Thomas Finne. Nazwiska te widnieją również w aktach zarządów innych galerii handlowych.


Dowiedzieliśmy się jednak, że budynki będą pełnić funkcję usługową. I tu zaczyna się kłopot - już powstanie Galerii Krakowskiej wstrząsnęło drobnym handlem w centrum miasta. Co stanie się, jeśli przy Pawiej powstaną kolejne tego typu obiekty?

- Tak się nie stanie - uspokaja Elżbieta Koterba, wiceprezydent Krakowa ds. rozwoju miasta. - Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wyraźnie precyzuje, że w tym miejscu sklepy wielkopowierzchniowe powstać nie mogą.

- Początkowo inwestor chciał zbudować wieżowiec o wysokości 80 metrów. Odmówiłem. Ale jeżeli przewyższenie na najwyższym budynku będzie miało maksymalnie 40 metrów, zgodzę się na ten projekt. Wykonaliśmy analizy i okazało się, że nie zaburzy on sylwety miasta - zapewnia Jan Janczykowski.

Budynki powstaną na pasie o długości 430 metrów i szerokości 100 metrów. Zajmą cały dotychczas niewykorzystany teren i zepchną w cień dwa zbudowane tam wcześniej, bardzo przeciętne hotele. Łatwo wyliczyć, że inwestor bez trudu może uzyskać w tym miejscu 100-120 tys. m kw. powierzchni. Jeśli tak się stanie, powstaną obiekty o powierzchni Galerii Krakowskiej.

W celu usprawnienia ruchu w okolicy nowej inwestycji inwestor zadeklarował wprowadzenie udogodnień dla pieszych jak i samochodów, które pokryje z własnego budżetu. Spółka zobowiązała się, że zbuduje dodatkowe wejście na wiadukt, konieczna będzie tam również winda. Usprawni na własny koszt sygnalizację świetlną na ulicy Pawiej oraz ruch na rondach przy Regionalnym Dworcu Autobusowym, zainstaluje też dwie pętle indukcyjne dla tramwajów.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz