środa, 6 lutego 2013
przegląd prasy
Dziennik Polski 6.02.2013
Władze Regionalnego Dworca Autobusowego planują nowe inwestycje: hotel i poszerzenie płyty parkingowej dla autokarów.
- Mamy już "wuzetkę" na nadbudowę na budynku dworca trzech dodatkowych kondygnacji. Planujemy, aby powstał tam trzygwiazdkowy hotel - mówi Marek Wilczek, wiceprezes RDA.
Obecnie władze dworca starają się o pozwolenie na budowę hotelu. Liczą na to, że inwestycja mogłaby ruszyć po wakacjach i potrwałaby około roku. Jej koszt oszacowano na 10-11 mln zł.
RDA zamierza zaciągnąć kredyt bankowy. - Plan jest taki, aby wybudować hotel, a później znaleźć dla niego zewnętrznego operatora, który płaciłby za dzierżawę, a my spłacalibyśmy kredyt zaciągnięty na inwestycję - wyjaśnia wiceprezes Wilczek.
Hotel nad dworcem to niecodzienne rozwiązanie. Podobny pomysł zrealizowano w Warszawie, gdzie w biurowcu nad Dworcem Zachodnim powstał hostel. Usłyszeliśmy w nim, że gości nie brakuje. W RDA nie wykluczają, że w części nadbudowy powstaną też biura.
Krakowski dworzec chce też rozbudować górną płytę postojową dla autokarów. W godzinach szczytu (7.30-8.30 i 15.30-18.30) dworzec jest przepełniony. Do tego zdarza się, że niektóre autokary mają opóźnienia i przyjeżdżają na peron, kiedy jest już na nim inny autobus. Przewoźnicy narzekają, że nie ma wolnych miejsc, gdzie można byłoby odstawić autokar na czas oczekiwania na kolejny kurs. Pasażerowie żalą się, że nie ma miejsc parkingowych. Rozbudowa rozwiązałaby te problemy. Dzięki niej powstałoby 7-10 stanowisk więcej oraz miejsca parkingowe. Przepustowość dworca zwiększyłaby się o około 20 procent.
- Jest coraz więcej chętnych na podróżowanie autokarami. Szczególnie popularne są kierunki, gdzie długo dojeżdża się pociągiem - opowiada wiceprezes Wilczek. - Coraz więcej osób przyjeżdża do Krakowa autobusem z miast z wschodniej części kraju, a także Ukrainy. Bardzo popularne są kursy do Zakopanego oraz do Katowic. Na Śląsk dojeżdża coraz więcej osób do pracy. W drugą stronę dzieje się tak samo.
Jeśli chodzi o rozbudowę górnej płyty dworca, w ubiegłym roku analizowano jej poszerzenie w kierunku ul. Wita Stwosza. Kosztowałoby to do 12 mln złotych. RDA chciałby zaciągnąć kredyt na tę inwestycję i szuka tańszego rozwiązania - za ok. 7-8 mln złotych.
- Jeżeli rozbudowywalibyśmy płytę w kierunku ul. Wita Stwosza, to powstałaby nad przystankiem dla autobusów miejskich. Płytę muszą podpierać pale. Aby się między nimi pomieściły autobusy, trzeba byłoby przystanek przebudowywać - twierdzi Marcin Wnuk, dyrektor administracyjny RDA.
Jednocześnie rozważana jest rozbudowa płyty nad placem przed wyjściem z tunelu "Magda". Po obliczeniu kosztów władze dworca mają zadecydować, jaki wariant zostanie wybrany. Sprawa powinna być niebawem wyjaśniona. Wtedy inwestycja mogłaby zostać przeprowadzona w 2014 roku.
Historia Regionalnego Dworca Autobusowego
Spółka Regionalny Dworzec Autobusowy w Krakowie została powołana 28 października 2003 roku. Jej założycielami byli: Województwo Małopolskie, Gmina Miejska Kraków oraz PKS w Krakowie S.A. Koszt budowy dworca wyniósł ponad 24 mln zł. Teraz 100-procentowym udziałowcem RDA jest PKS.
Tysiąc odpraw dziennie
Obecnie na dworcu odbywa się ok. 1000 odpraw autokarów dziennie. Średnio przez RDA przewija się 30-35 tys. pasażerów. Na górnej i dolnej płycie są 32 stanowiska dla autokarów
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz