wtorek, 2 sierpnia 2011

stara fotografia


Luxtorpeda na Dworcu Głównym w Krakowie, rok 1930. Autor nieznany.

A czym była tajemnicza Luxtorpeda?

Luxtorpeda – popularne określenie wagonu spalinowego o aerodynamicznych kształtach, stosowanego w szybkich kolejowych połączeniach międzymiastowych w latach 30. XX wieku w Polsce. Popularnie mianem "Luxtorpedy" pasażerowie określali również inne dalekobieżne wagony spalinowe eksploatowane przez PKP zarówno przed jak i po II wojnie światowej.

Wszystkie 6 wagonów do wybuchu II w.ś. stacjonowało w Krakowie, były to:
- 1 wagon Austro-Daimler-Puch z 1933 o numerze SAx90080 (austriackie oznaczenie VT63)
- 5 wagonów wyprodukowanych przez Fablok (z silnikami MAN) o numerach SAx90081-SAx90085.

Wagony te obsługiwały m.in. najbardziej znaną relację Kraków – Zakopane, oraz Kraków-Katowice i Kraków-Krynica. Linie te, wymagające zmiany kierunku jazdy pociągu były szczególnie preferowane dla "Luxtorpedy", której konstrukcja wymagała obecności maszynistów w obu kabinach. W normalnej eksploatacji "Luxtorpedy" nie mogły być łączone z innymi wagonami.

W roku 1936 jedna z "luxtorped" ustanowiła niepobity dotąd rekord przejazdu na trasie Kraków – Zakopane: 2 godziny 18 minut.

Źródło: wikipedia.org

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz