poniedziałek, 10 marca 2014

przegląd prasy

Gazeta Wyborcza 14.02.2014 & Gazeta Krakowska 14.02.2014

Po 40 latach od ogłoszenia zamiaru budowy podziemny Dworzec Główny w końcu przyjmuje podróżnych. Kraków może pochwalić się najnowocześniejszym tego typu obiektem w Polsce.

Piątkowe oficjalne otwarcie podziemnego Dworca Głównego to zwieńczenie jednego z największych projektów inwestycyjnych w historii miasta - Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego. Zanim wyruszą stąd w świat pierwsi pasażerowie, przypominamy historię tego przedsięwzięcia. I pokazujemy, jak z nowego obiektu korzystać.
To, że budowa KCK trwała tak długo, nie jest powodem do wstydu - wstydliwe są raczej opóźnienia w realizacji poszczególnych projektów. Otwierany w piątek podziemny Dworzec Główny teoretycznie miał być oddany w końcu 2011 r. Można więc narzekać na kolejarzy, że nie umieli sprawniej przeprowadzić jednej inwestycji, lecz całe KCK nigdy nie było realizowane jako jeden projekt. Przeszkodą w szybkiej budowie podziemnego dworca kolejowego, nowych peronów, nowego dworca autobusowego, tuneli tramwajowego, samochodowego i rowerowego, płyty parkingowej nad peronami czy nowej linii tramwajowej był przede wszystkim brak pieniędzy. Nic dziwnego, że największa część wyliczonych powyżej inwestycji powstała w ostatnich latach, czyli w okresie, gdy po prostu zaczęło nas być stać na takie inwestycje.

„Ten dworzec jest jednym z elementów morza inwestycji, które się w Polsce od kilku lat dzieją. To jest widoma oznaka tego, jak nasz kraj się zmienia” - powiedziała podczas piątkowej uroczystości otwarcia obiektu wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska.


Dworzec znajduje się pod peronami i zajmuje powierzchnię 10 tys. mkw. Został podzielony na trzy części. W handlowej przygotowano blisko 50 lokali. Oprócz kiosków, kantoru i apteki będą tu restauracje i kawiarnie, piekarnia, lodziarnia, a także... Biedronka.

Druga część dworca przeznaczona jest dla podróżnych. Zlokalizowano w niej 28 kas, w tym 8 dla niepełnosprawnych. Ponadto pojawią się biletomaty, punkt informacyjny i poczekalnie.

Na trzecim, podwyższonym poziomie znajduje się poczekalnia dla pasażerów z biletami pierwszej klasy lub klasy biznes.

Ma być nowocześnie. Pasażerowie będą mogli skorzystać z dwóch infomatów. Obejrzą na nich m.in. plan miasta, wejdą na stronę informacji turystycznej, sprawdzą, gdzie ulokowane są postoje taksówek, przestudiują rozkład jazdy komunikacji miejskiej i ceny biletów.

O godzinach przyjazdów i odjazdów pociągów będzie informować w sumie 79 elektronicznych tablic.

Na podziemny dworzec powrócił słynny globus. Kiedyś był on miejscem spotkań podróżnych. Jednak kiedy zaczęto budować Galerię Krakowską, kula została usunięta. Teraz znów ma się stać miejscem spotkań.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz