wtorek, 15 stycznia 2013
fotoNEWS
Gazeta Krakowska 15.01.2013 & facebook.com/krakow4upl & Gazeta Wyborcza 15.01.2013
Tramwaje GT-6, które Kraków 18 lat temu pozyskał z Norymbergi przestaną jeździć po Krakowie. 15 stycznia był ostatnim dniem kursowania pojazdów po mieście. Będzie je można oglądać w Muzeum Inżynierii Miejskiej.
Ostatni, pożegnalny przejazd tramwaju typu GT-6 miał miejsce dzisiaj od godzinie 12:13 na trasie Salwator - Cmentarz Rakowicki.
Wzbudzały w Krakowie zachwyt
Pierwsze cztery sześcioosiowe wagony norymberskie GT6 dotarły do Krakowa w listopadzie 1994 roku, a kilka tygodni później zaczęły wozić pasażerów m.in. na linii 1, 2 i 23. Wyprodukowano je w latach 1962-66 jako wersję rozwojową czteroosiowych T4, które jeździły po Krakowie od 1989 roku, jako pierwsze wagony sprowadzone z Zachodniej Europy.
- Władze Norymbergi w latach 50. i początku 60. dość krytycznie podchodziły do wszelkich nowinek i opierały się głównie na wagonach dwuosiowych. Te wagony czteroosiowe, które zostały wyprodukowane jako prototyp w 1955, a w 1958 weszły do produkcji, były już dość nowoczesny pojazdami - opowiada Jacek Kołodziej, wieloletni pracownik MPK i tramwajowy hobbysta. Przyznaje, że gdy "norymbergi" trafiły do Krakowa, wzbudzały zachwyt. - To było wówczas coś nowoczesnego - ciche, wygodne, ciepłe, z automatycznie zamykanymi drzwiami. Miały naturalne elementy z drewna lub materiałów drewnopodobnych. Do takich rozwiązań zaczyna się powoli wracać, uciekając od wszechobecnych tworzyw sztucznych - twierdzi i dodaje, że prezentowany niedawno przez jednego z producentów nowoczesny model siedzeń z drewna był niemal identyczny, jak ten zamontowany w żegnanym dziś GT6.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz