sobota, 16 czerwca 2012
przegląd prasy
Gazeta Krakowska 16.06.2012
Regionalny Dworzec Autobusowy w Krakowie trzeszczy w szwach. Brakuje na nim miejsc dla autokarów, nie ma parkingu dla pasażerów. Problemy ma rozwiązać planowana rozbudowa górnej płyty postojowej.
- Zarząd jest zdeterminowany, aby powstała ona jak najszybciej - mówi Marcin Wnuk, kierownik biura zarządu RDA. - Dworzec jest przepełniony, autokary już ledwo się na nim mieszczą. W sumie są tu 32 perony, a odpraw jest ponad tysiąc dziennie. Nie ma też parkingu, na którym autobusy mogłyby mieć postój podczas oczekiwania na podjazd do peronu.
Obecnie krakowski dworzec składa się z 18 peronów na poziomie parteru i 14 na płycie górnej.
Wielkim problemem jest brak miejsc parkingowych dla pasażerów. Samochód można zostawić na okolicznych ulicach w strefie płatnego parkowania albo na górnej płycie Dworca Głównego PKP i przejść z bagażami około 200 metrów. Budowa nowej płyty rozwiązałaby ten kłopot.
- Tam wydzielonych zostałoby przynajmniej kilkanaście miejsc, na których można byłoby zaparkować samochód na krótki czas - informuje Marcin Wnuk.
Kilka lat temu powstała wstępna wizualizacja rozbudowy płyty RDA, a jej koszt szacowano na ok. 6 mln zł. Teraz wizja jest dostosowywana do uwarunkowań terenowych. Nowa płyta planowana jest nad obecnym dworcem autobusów MPK.
- Wraz z Zarządem Infrastruktury Komunalnej i Transportu prowadzimy uzgodnienia, w których miejscach powinny zostać ulokowane podpory pod nową płytę, aby nie przeszkadzało to wjazdowi na przystanki MPK autobusom przegubowym i wysiadaniu pasażerów - przyznaje Marcin Wnuk.
Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to projekt nowej płyty może powstać jeszcze do końca tego roku, a wtedy inwestycja mogłaby ruszyć w przyszłym roku i potrwać około dwóch lat. Dzięki temu powierzchnia dworca zwiększyłaby się o około 30 procent. Ze względu na to, że na razie nie wiadomo, ile będzie trzeba wykonać podpór, trudno oszacować koszt inwestycji. W całości ma ją sfinansować RDA, który zaciągnie na nią kredyt.
Dworzec został otwarty w listopadzie 2005 roku jako część Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego. Koszt inwestycji wyniósł ponad 24 mln zł. Na miejscu m.in. starego dworca wybudowano Galerię Krakowską. Dworcem zarządza spółka Regionalny Dworzec Autobusowy w Krakowie Sp. z o.o. powołana w 2003 roku przez województwo małopolskie, gminę Kraków i PKS w Krakowie SA.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz