czwartek, 29 grudnia 2011
pregląd prasy
Gazeta Wyborcza 29.12.2011
Nowoczesny, przestronny, jasno oświetlony - najstarszy na krakowskim Dworcu Głównym tunel Magda po modernizacji zmienił się nie do poznania.
Tunel "Magda" pamięta każdy, kto choć raz przyjechał pociągiem do Krakowa. Zbite z dykt stragany bukinistów, gołębie gnieżdżące się w każdym uskoku, obwarzanki i kioski z prasą. Ogólna ciasnota. Po remoncie zmienił się gruntownie - jest przestronny, obłożony eleganckimi aluminiowymi blendami i niebiesko-pomarańczowymi panelami, jasno oświetlony i wyposażony w ekrany LED. Pojawiły się w nim podświetlane witryny, a w nich mapy miasta, rozkłady jazdy i miejsca na reklamę. Pasażerowie w końcu bez trudu mogą się mijać, nie potrącając siebie nawzajem torbami i walizami.
W Krakowie wciąż trwają prace przy budowie nowego dworca kolejowego. Będzie on jednym z elementów nowoczesnego węzła komunikacyjnego, łączącego ze sobą podziemny krakowski tramwaj, parking dla samochodów, Regionalny Dworzec Autobusowy i port lotniczy w Balicach. Projekt za blisko 63 mln zł zrealizuje do 2012 roku Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego "BUDUS" SA. Całkowity koszt inwestycji wraz z przygotowaniem projektu i analizą oddziaływania na środowisko wyceniany jest na 130 mln zł. Część tej kwoty pochodzi z Unii Europejskiej (program Infrastruktura i Środowisko) oraz z budżetu państwa.
Nowy dworzec Kraków Główny usytuowany będzie pod torami i peronami dzisiejszej stacji. Jego czoło powstanie obok wejścia do tunelu szybkiego tramwaju. W ten sposób w jednym miejscu podróżni zyskają kilka środków transportu do wyboru. - Nie ma drugiego dworca w Polsce, który byłby jednocześnie tak dużym węzłem komunikacyjnym - twierdzi Łukasz Kurpiewski, rzecznik grupy PKP. - Auto można pozostawić na parkingu Galerii Krakowskiej, a potem przesiąść się na szybki tramwaj, minibus i oczywiście pociąg. Kolej łączy też centrum miasta z lotniskiem w Balicach.
Poszczególne elementy dworca łączyć będą ruchome schody i platformy, windy oraz tradycyjne klatki schodowe. Przestrzeń dla pasażerów zostanie zorganizowana na powierzchni 12 tys. metrów kwadratowych. W holu głównym znajdą miejsce m.in.: kasy biletowe, centra obsługi klienta, skrytki bagażowe, miejskie punkty informacyjne, bankomaty, kafejki czy kioski prasowe. Na jednym z poziomów zaplanowano poczekalnię dla pasażerów, restauracje i sklepy. Na torach znajdujących się bezpośrednio nad planowanym dworcem wykonawca zamontuje specjalną izolację, która ograniczy drgania i hałas.
Moim zdaniem... Już się nie mogę doczekać otwarcia nowego dworca.
Odnośnie samego tunelu Magda to muszę się wyżalić. Modernizacja mnie rozczarowała. Bo z pozoru wszystko jest piękne i pachnie nowością, ale są duuuże niedociągnięcia. I nie wiadomo kogo za to winić; projektantów, a może wykonawcę. Mniejsza jednak o to, skupmy się na detalach. Jak wszyscy wiedza tunel był remontowany na pół, czyli najpierw prawa strona, a potem lewa. I co gorsza widać to na płytkach ułożonych na ziemi. Po jednej stronie są z połyskiem, a po drugiej matowe. Zakładam oczywiście, że takie było założenie architektów, aby wydzielić np. pasy ruchu dla pieszych. Ale to i tak nic. Najgorszą fuszerką są lampy. Wyglądają jak z magazynu jakiejś fabryki i na dodatek są rozmieszczone przypadkowo, brak tu jakiejkolwiek symetrii. Na dowód postaram się w najbliższym czasie zamieścić relację foto. A tymczasem musicie uwierzyć mi na słowo.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz